Қазақстан бойынша "Дағдарысты еңсеру" экономикалық баяндамасы елдегі экономикалық жағдай, перспективалар мен саясатты талдауға арналған жартыжылдық серия шеңберінде дайындалды. Баяндаманы дайындау кезінде Үкімет, Қазақстан ұлттық банкі (ҚҰБ) ұсынған деректер, сондай-ақ, Дүниежүзілік банк тобы жүргізетін тұрақты экономикалық мониторинг шеңберінде алынған қосымша ақпарат пайдаланылған. Informburo.kz баяндаманың ең маңызды үзінділерін оқырман назарына ұсынады.

Covid-19 індеті: сыртқы жағдайлардың нашарлауы және Үкімет шаралары

Қазақстан Үкіметі Covid-19-дың таралуын тежеу және оның әсерін жеңілдету үшін шұғыл шаралар қабылдады. Билік Covid-19-дың таралуын тоқтату үшін шекараны жауып, әуе тасымалдарын тоқтатып, жол жүруге басқа да шектеулер енгізді. Одан кейін Үкімет екі айға созылған төтенше жағдайды жариялады. Үкімет індетпен күресу үшін 19 наурызда Алматы мен Нұр-Сұлтаннан бастап карантин енгізді, және оны барлық өңірлерде де енгізді, онда санитарлық-эпидемиологиялық рәсімдер күшейтіліп, Covid-19-ға байланысты төтенше жағдайларға ден қою үшін денсаулық сақтау қызметтерінің мүмкіндіктері кеңейтілді.

Үкімет індетпен күрес бойынша үйлестірілген шараларды іске асыруға 125,2 млрд теңге (297 млн АҚШ доллары) бөлді. Денсаулық сақтау саласындағы шаралардан басқа Үкімет, Ұлттық банк және Қаржылық реттеу жөніндегі жаңа агенттік халықты және кәсіпорындарды ілеспе экономикалық құлдыраудан қорғау жөніндегі шараларды жариялады. Үкімет ЖІӨ-нің 5,7% мөлшерінде "дағдарысқа қарсы" шаралар топтамасын жариялады. Қазақстан төтенше жағдайды 11 мамырда тоқтатуына қарамастан, карантин мен әлеуметтік қашықтықтың жекелеген шаралары күшінде қалып, әр аймақтағы шектеулер кезең-кезеңмен тоқтатылды.

Оқи отырыңыз: Коронавирус пандемиясы: Қазақстан үкіметі қалай күресіп жатыр? Сараптама

Қазақстандағы экономикалық құлдырау және инфляцияның өсуі

ЖІӨ бірінші тоқсанда қалыпты өсуді көрсетсе де, кейінгі айларда рецессия басталды, өйткені шикізат тауарларының бағасы төмендеді, сауда қысқарды, ал Covid-19-бен күрес бойынша карантиндік шаралар экономикалық белсенділікке әсер етті. Жеткізудегі кідірістер мен айырбас бағамының төмендеуі инфляцияның өсуіне әкелді.

Сауда жағдайының нашарлауы мен ұтқырлықтың жалпыұлттық шектелуі наурыздың ортасында басталғандықтан, бірінші тоқсанда ЖІӨ-нің өсуі індеттің барлық ауқымын көрсетпейді. ЖІӨ-нің нақты өсуі қаңтардан наурызға дейінгі кезеңде жылдық есеппен 2,3%-ға дейін баяулауына қарамастан, үкіметтің алдын ала бағалауы дағдарыстың салдары толық көлемде көрінген кезде, қаңтардан мамырға дейінгі кезеңде экономиканың 1,7%-ға қысқарғанын көрсетті. Бірінші тоқсанда белсенділіктің төмендеуі көрсетілетін қызметтер саласындағы күрт қысқарумен байланысты, бұл ел астанасы Нұр-Сұлтан мен Алматы іскерлік орталығында карантин енгізуге байланысты болды, ал кен өндіру саласы мен өңдеу өнеркәсібі кем дегенде 2020 жылғы бірінші тоқсанда орнықтылықты көрсетуді жалғастырды.

Сұраныс тарапынан, тұтыну шығындары мен пайдалы қазбаларды өндіруге байланысты инвестициялар ЖІӨ-ді қолдауды жалғастырды. Бағалау бойынша, Covid-19 және шектеу шаралары жөнінде өсіп келе жатқан алаңдаушылықты, жалақының тұрақты өсуіне, табысы төмен үй шаруашылықтарына әлеуметтік төлемдер мен бөлшек кредиттердің өсуіне қарамастан, тұтыну сұранысының өсуі жылдық есептеуде 1,2%-ға дейін төмендеуі мүмкін. Ішкі жеке инвестициялардың айтарлықтай бәсеңдеуіне қарамастан, инвестициялардың жылдық өсуі 1,0%-ға дейін баяулауы мүмкін, бұл көбіне мұнай-газ секторына тартылған тікелей шетелдік инвестициялармен (ТШИ) және тұрғын үй құрылысына салынған капитал салымдарымен қолданатын болады.

Соңғы уақытта инфляция орталық банктің нысаналы дәлізінің жоғарғы шегінен биік көтерілді. Айырбастау бағамының төмендеуіне және жеткізудегі іркілістерге байланысты тұтыну бағасына қысым қайта көтеріледі. Мұнай бағасының құлдырауы теңге бағамын сәуірде қаңтармен салыстырғанда шамамен 15%-ға төмендетті, дегенмен мамырда мұнай бағасының қалпына келуі аясында 5%-ға көтерілді.

Инфляция теңге бағамының таяудағы құлдырауына дейін өсіп, бағаның одан әрі өсуін күте бастады. Азық-түлік тауарларының бағасы мамырда өткен жылдың 7,9% көрсеткішінен асып, 10,7%-ға өсті, ал азық-түлік емес инфляция соңғы айларда төмендеді. Айырбас бағамының төмендеуі және азық-түлікке бағаның өсуі әлсіз ішкі сұраныстың әсерін өтеуден артық, сондықтан жылдық инфляция желтоқсандағы 5,4%-бен салыстырғанда мамырда 6,7%-ға дейін өсті.

Үй шаруашылықтарына мемлекеттік көмек шеңберінде коммуналдық қызметтерге тарифтердің төмендеуі және енгізілген карантин нәтижесінде әлсіз тұтыну сұранысы азық-түлік емес тауарларға бағаның өсуіне шектеулі өтемақы әсерін тигізген сияқты, олар айырбас бағамының төмендеуіне сезімтал болып қалады. Айырбас бағамының ауытқуын көрсететін импорттық тауарлардың бағасы наурызда 4,7%-ға ұлғайып, негізгі тұтыну тауарларына қысымның маңызды көзі болып қалуда.

Оқи отырыңыз: Пневмониямен ауырғандар Covid-19 жұқтырғандар есебіне қосылады. Статистиканы жаңаша түзуге не себеп?

Төлем теңгерімі

Төлем теңгерімін алдын ала бағалаулар 2020 жылғы бірінші тоқсанда салыстырмалы түрде қолайлы сыртқы позицияны көрсетеді. Алайда, терең жаһандық экономикалық құлдырау, мұнайға сұраныстың әлсіреуі және бүкіл әлемдегі экономикалық қызметтегі іркілістер ағымдағы операциялар шотының тапшылығына алып келуі және тікелей инвестициялардың келуін қысқартуы мүмкін.

Ағымдағы операциялар шоты бірінші тоқсанда бір жыл бұрынғы теңгерімге жақын позициямен ЖІӨ-нің 3,8% профициттін көрсетті. 2020 жылғы наурызда мұнай бағасының құлдырауына қарамастан, қазақстандық мұнай экспортының көлемі қолданыстағы келісім-шарттарда көзделген көлемдерді тиеп жөнелтуді көрсете отырып, бірінші тоқсанда жылдық есептеумен 14%-ға өсті. Импорт құны жеткізілімдердің іркілуінен, айырбас бағамының әлсіреуінен және ішкі сұраныстың төмендеуінен аздап төмендеді. Кен өндіру секторында кеңейту жөніндегі ағымдағы жоба белгілі бір дәрежеде техника мен жабдықтардың импортына күрделі қаржы салу ретінде сұранысты қолдайды.

Мұнай-сервистік қызметтердің қысқаруымен қатар туристік және транзиттік қызметтерге деген неғұрлым төмен сұранысты көрсете отырып, көрсетілетін қызметтер саласы теңгерімінің тапшылығы азайды. Өткен жылғы бірінші тоқсанмен салыстырғанда бастапқы және қайталама кірістердің таза жылыстауы азайды, өйткені мемлекеттік кәсіпорындар жалғыз акционер ретінде Үкіметке дивидендтерді төлеу үшін экспорттық операциялардан түскен табыстарды репатриациялады. Дегенмен, нашарлап жатқан сыртқы жағдайлар екінші тоқсандағы сауда теңгеріміне айтарлықтай әсер етеді, демек, ағымдағы операциялар шотының тапшылығына әкелуі мүмкін.

2020 жылғы бірінші тоқсанда Қазақстан капиталдың таза келуін алуды жалғастырды. 2020 жылғы бірінші тоқсанда ТШИдің таза келуі 2,5 млрд АҚШ долларын немесе ЖІӨ-нің шамамен 8%-ын құрады, бірақ өткен жылдың осы тоқсанымен салыстырғанда біршама баяу қарқынмен. ТШИ келуі негізінен өндіруші сектордағы кәсіпорындардың экспорттан түсетін кірістерді қайта инвестициялаумен қолдау тапты. Қазақстандық фирмалар мен үкімет өздерінің шетелдік қаржы активтерін қысқартқандықтан, қаржылық операциялар шоты 0,5 млрд АҚШ доллары көлемінде портфельдің капиталдың таза келуін тіркеді.

Бірінші тоқсанның соңына қарай төлем теңгерімі бойынша оң позиция, сондай-ақ таяудағы мұнай бағасының өсуі теңгені бастапқы құлағаннан кейін тұрақтандыруға көмектесті. Мұнайдың әлемдік бағасының құлдырауы, сыртқы сұраныстың нашарлауы және отандық бизнеске деген сенімнің тез төмендеуі теңге бағамының АҚШ долларына қатысты шамамен 15%-ға және наурыздың ортасында еуроға қатысты 16%-ға төмендеуіне әкелді. Сондай-ақ, ҚҰБ теңге бағамының АҚШ долларына артық құбылмалылығын барынша азайта отырып, бюджетке көмектесу және теңгені қолдау үшін ішкі нарықтағы меншікті резервтерден 1,5 млрд АҚШ долларын және Ұлттық қордан 0,9 млрд АҚШ долларын сатты. Бірінші тоқсандағы сауда теңгерімінің профицитінен және таяудағы мұнай бағасының өсуінен кейін теңге тұрақтанып, біршама қалпына келді.

Оқи отырыңыз: Коронавирус індетінің құрбандарына тағзым. Қазақстанда жалпыұлттық аза тұту күні қалай өтті?

Монетарлық саясат және қаржы секторы

Қазақстанның Ұлттық банкі фирмалар мен үй шаруашылықтарының өтімділігін қолдау үшін монетарлық саясатты тез түзетті. Проблемалық кредиттердің өсіп келе жатқан тәуекеліне (ПК) байланысты қауіптер аясында қаржылық қадағалау жөніндегі жаңа агенттік банк секторындағы тұрақтылықты нығайту бойынша қадамдар жасады.

Ұлттық банк инфляцияның өсуіне қарамастан, базалық пайыздық мөлшерлемені төмендете отырып, монетарлық саясатты жұмсартты. Бастапқыда, наурыздың басында ҚҰБ жоспардан тыс іс-қимыл жасады және құлдыраған теңгені қолдау үшін базалық мөлшерлемені 275 базистік тармаққа 9,25-тен 12%-ға дейін көтерді. ҚҰБ дағдарыстың және мұнай бағасының төмендеуі ұзағырақ болуы ықтимал және бұл жай ғана уақытша күйзеліс емес деген қорытындыға келгендіктен, Орталық банк монетарлық саясатты түзетіп, пайыздық мөлшерлемелер дәлізін +/- 200 базистік тармаққа дейін кеңейте отырып, базалық мөлшерлемені 9,5% деңгейіне дейін қайта төмендетті. Маусымның басында саясатты қайта қарау кезінде базалық мөлшерлеме өзгеріссіз қалды. Қолданыстағы базалық мөлшерлеменің сақталуы әлсіреген экономиканы қолдау, айырбас бағамы сауда жағдайының нашарлауын жеңуге мүмкіндік беру және өтімділік құнын арттыру есебінен теңгенің құлдырауын болдырмау үшін пайыздық мөлшерлемелерді қолданбау қажет болды.

Бизнес пен ШОК-ты кредиттеу нақты мәнде қысқарды, сол уақытта бөлшек кредиттер жылдам өсті. Кредиттік портфель 2020 жылғы 1-тоқсанда номиналды мәнеде 3,2%-ға және өткен жылы 14,7%-ға өсті. Тұтынушылық кредиттеу жеке тұлғалардың кредиттік портфелінің 60%-дан астамын құрайды және 2020 жылғы бірінші тоқсанда жылдық есептеумен 26%-ға артып, кредиттеудің жалпы өсуінің негізгі қозғаушы күші болып табылды. Ипотекалық кредиттеу негізінен ипотекалық кредиттеудің мемлекеттік бағдарламаларының арқасында кредиттеудің жалпы өсуінің екінші маңызды факторы болды, ол бірінші тоқсанда жылдық есептеумен 36% өсті. Сонымен қатар, ШОК-ты кредиттеу нақты мәнде қысқаруды жалғастырды, ол 2020 жылғы бірінші тоқсанда 2 пайызға төмендеді және өткен жылы 6 пайызға төмендеді. 2019 жылғы қыркүйектен бастап бизнесті ұлттық валютада кредиттеу өсе бастады, алайда бұл өсу коммерциялық кредиттеудің жалпы портфелінде жеткіліксіз болды және оның жалпы кредиттік портфельдегі үлесі азаюда (2017 жылдың соңындағы 63%-дан 2018 жылдың соңында 59%-ға дейін және 2020 жылдың наурызда 52%-ға дейін).

Оқи отырыңыз: "Салықты көбейту – сауатсыз қадам". Экономистер Қазақстанның коронавируспен күресіне баға берді

Фискалдық саясат: бұрын-соңды болмаған жағдайға қарсы түбегейлі шаралар

Салықтық демалыстар мен кейінге қалдыру, дағдарысқа қарсы шараларға шығыстардың ұлғаюы және бюджет кірістерінің азаюы 2020 жылы бюджет тапшылығының күрт ұлғаюына әкелуі мүмкін. Covid-19-дың таралуы экономика үшін елеулі соққы болды және фискалдық саясат тарапынан контрциклдік қарсы шараларды талап етті. Билік індеттен болған экономикалық залалды жеңілдету мақсатында ынталандыру жөніндегі бастамалар топтамасын іске қосқандықтан, 2020 жылы фискалдық саясат ұстанымы кеңеюші болады. 10 млрд АҚШ доллары немесе ЖІӨ-нің 5,7%-ы кеміндегі ынталандыру шараларының топтамасын ескере отырып, бағалау бойынша оның жартысына жуығы бюджет арқылы, ал қалған бөлігі-бюджеттен тыс ресурстардан келіп түседі деп күтілуде, мемлекеттік бюджет тапшылығы (республикалық және жергілікті) 2019 жылғы ЖІӨ-нің 1,9%-нан 2020 жылы ЖІӨ-нің 5,4%-ына дейін едәуір ұлғаяды деп күтілуде. Осы жылы тапшылық 2019 жылғы көрсеткіштен асып түсетіні анық және дағдарысқа қарсы жаңа шараларды қаржыландыру мен дағдарысқа дейінгі бастамалардың басым бөлігін қаржыландыру үшін Ұлттық қордан қосымша трансферт пен капиталдың ішкі және сыртқы нарықтарында қарыз алуды талап етуі мүмкін. Кірістерге келетін болсақ, билік 2,1 трлн теңге мөлшеріндегі қосымша трансферттермен Ұлттық қордың резервтерін пайдалануды, зейнетақы қорында және елдің әлеуметтік сақтандыру қорында жинақталған қаржы ресурстарын пайдалануды, сондай-ақ сыртқы нарықтардан қарыз алуды жоспарлап отыр. Операциялық және күрделі шығыстарды жабу үшін арзан кредиттер нысанында ШОК-ке өтімділік беру бағдарламалары орталық банктің қаражаты есебінен қаржыландырылуы ықтимал. Үкіметтік бағалаулар бюджеттің өсіп келе жатқан тапшылығын қаржыландыру үшін қажетті сыртқы қарыз алу 2020 жылы шамамен 3,0 млрд АҚШ долларын құрайтынын көрсетіп отыр.

Бұрын-соңды болмаған жағдайды және бюджеттік қолдау қажеттілігін ескере отырып, орта мерзімді нысаналы көрсеткіштер уақытша орындалмайды, бұл шоғырландыру бойынша жоспарланған іс-әрекеттерді кідіртеді. Мұнайлық емес бюджет тапшылығы (орта мерзімді бюджеттік нысаналы көрсеткіш, болжамдарға сәйкес 2025 жылға қарай ЖІӨ-нің 6%-ына дейін қысқартылатын болады) өткен жылғы 8,0%бен салыстырғанда ЖІӨ-нің 13,2%-ына дейін өседі деп күтілуде, өйткені шығыстардың өсуі шикізат тауарларына бағаның төмендеуі мен экономикалық белсенділіктің бәсеңдеуі нәтижесінде едәуір қысқаратын мұнайлық емес кірістерден асып түседі. Салықтық түсімдердің қысқаруы шамамен 2,0 трлн. теңгеге бағаланады, бұл негізінен ҚҚС жинау деңгейінің едәуір төмендеуімен, шикі мұнайға экспорттық баж салығының төмендеуімен және корпоративтік табыс салығының төмендеуімен түсіндіріледі. Шығыстар әлеуметтік жағынан осал отбасылар мен зейнетақыны ұлғайту үшін әлеуметтік бағдарламалардың айтарлықтай кеңеюін, жұмыс орындарын құру жөніндегі бастамаларды және ШОК-ті қаржылық қолдауды көрсетеді. Фискалдық саясаттың экспансионистік бағыттылығына және коронавирустың таралуына байланысты оқиғаларға байланысты қарыздың ЖІӨ-ге қатынасы болжамдарда басқарылатын деңгейде сақталса да, бүкіл кезең ішінде біртіндеп ұлғаятын болады деп күтілуде.

Оқи отырыңыз: Коронавирусты анықтайтын ПТР-тестті қалай тегін жасатуға болады? Сараптама

Экономикалық перспективалар мен тәуекелдер

Қазақстанның ЖІӨ 2020 жылы ішкі шығындар мен сыртқы сұраныстың қысқаруы нәтижесінде айтарлықтай төмендейді деп күтілуде, бұл ретте айырбастау бағамының әлсіреуі мен жеткізу тізбектеріндегі іркілістер инфляцияның өсуін арттырады. Covid19-дан тиімді вакцинаның немесе дәрінің болмауы және ұзаққа созылған індет қаупі экономиканы қалпына келтіру перспективаларын нашарлатып отыр.

Біз сыртқы жағдайлардың нашарлауын және індеттен туындаған экономика белсенділігінің төмендеуін назарға ала отырып, 2020 жылға арналған өсу бойынша күтуімізді төмендеттік. ЖІӨ-нің өсуі биылғы жылы 1990 жылдардың соңынан бері алғаш рет қысқарады деп күтілуде. Әлемдік экономика перспективалары нашарлауының және елдегі оқшаулау шаралары мен ұтқырлықтың басқа да шектеулерінің бір мезгілде теріс салдары елеулі болуы мүмкін. Кейбір елдер шектеулерді алып тастаса да, экспортқа сұраныс төмен болып қалу ықтималдығы жоғары, бұл экономиканың саудаланатын секторларына қысым көрсетуді жалғастыратын болады. Базалық сценарий індет жылдың ортасына қарай шыңға жететінін және билік біртіндеп ел бойынша барынша қатаң шектеу шараларын тоқтататынын болжайды. Дегенмен, дағдарыстың тереңдігі мен ұзақтығы індеттің қаншалықты уақтылы және тиімді тоқтатылуына және шектеу саясатын тоқтатқаннан кейін жаһандық сұраныстың қалай қалпына келуіне байланысты болады.

Инфляциялық қысым 2020 жылдың соңына дейін созылады деп күтілуде, бірақ айырбас бағамының төмендеу әсері біртіндеп әлсірей бастады. Биылғы жылы инфляция теңге бағамы төмендегеннен кейін орталық банктің 6% нысаналы көрсеткішінен жоғары болып қалады. Соңғы уақытта теңгенің айырбас бағамы тұрақталса да, тауарлар мен қызметтерді жеткізу тізбектеріндегі ақаулар алдағы кезеңдерде инфляциялық қысымды арттырады. Айырбас бағамы ұзақ кезең ішінде неғұрлым төмен деңгейде қалатын мұнайдың тұрақсыз бағаларының қысымында және импортталатын тауарларға сұранысты қолдайтын қатаң салық-бюджет саясатына байланысты болады. Тұтыну қоржынының едәуір бөлігі импорт есебінен қамтамасыз етілетін болғандықтан, ішкі бағалар айырбас бағамының ауытқуына сезімтал болып қалады.

Дағдарысқа қарсы бюджеттік ынталандырудың жарияланған шараларының нәтижесінде бюджет шығыстарының ұлғаюы тапшылық пен мемлекеттік борышты ұлғайтады деп болжануда. Дағдарыс билікті Ұлттық қордың болашаққа деген резервтерін пайдалануға мәжбүрледі, осылайша бюджет тұрақтылығының негізгі мақсатты көрсеткіштерін бұзды. Ұлттық қордан берілетін трансферттер көлемі де, 2020 жылы бюджеттің мұнайлық емес тапшылығы да көп болады деп күтілуде. Контрциклдік шығыстар біртіндеп тоқтатылғаннан кейін, мұнайлық емес тапшылық қайтадан төмендеу үрдісін алады деп күтілуде. Алайда, орта мерзімді бюджеттік мақсаттарға қол жеткізу үшін болашақта салық-бюджет саясатында елеулі түзетулер қажет болуы мүмкін.

Одан әрі дамуға қатысты тәуекелдер нашарлау жағына қарай ауыды. Біздің бағалауымыз экономикалық өсу үшін тәуекелдердің алдыңғы бағалауларға қарағанда қатты өскенін көрсетеді. Індеттің болашақта дамуына байланысты белгісіздіктің жоғары деңгейі және болашақта шектеу шараларын қайта енгізу ықтималдығы оқшаулаудан кейін қалпына келтіруді баяулатады. Төмендеу сценарийі осы жылы инфекцияның екінші толқынымен шектеу шаралары қандай да бір нысанда қайта енгізілетінін білдіреді, алайда ол неғұрлым мақсатты және қатаң тежеу шараларымен болуы мүмкін. Тұтынушылар мен фирмалардың мерзімі өткен қарыздарының ұлғайған саны қаржы секторына жүктемені күшейтуі мүмкін.

Ұзаққа созылған дағдарыс кедейліктің өсуіне алып келуі мүмкін және Қазақстанда теңсіздікті арттыруы мүмкін. Алдын ала бағалаулар кедейлік деңгейі 2020 жылы болжанып отырған 8,3-тен 12,7 пайызға дейін өсуі мүмкін екендігін көрсетеді, бұл кедейлікте өмір сүретін 800 мыңнан астам адамға сәйкес келеді. Еңбек нарығы үшін індетпен де, салдарды жұмсарту шараларымен де туындаған күйзелістің жұмыспен қамту үшін, әсіресе біліктілігі төмен қызметкерлер жұмыс істейтін секторлар үшін салдары елеулі. Сапалы білімге, әсіресе карантин кезінде тең емес қол жеткізу адам капиталының дамуына, әсіресе халықтың әлеуметтік осал топтарына теріс әсер етуі мүмкін.

Оқи отырыңыз: "Той қуалайтын емес, ой қуалайтын кезең". Тоқаев сұхбатындағы 10 өзекті ой

Covid-19-дың білім беру сапасына әсерін бағалау

Қазақстанда Covid-19 індеті оқуға айтарлықтай теріс әсер етеді және фунционалды сауатсыз оқушылардың санының артуына алып келеді. Білім алушы оқу жылы ішінде PISA 40 балын алады, орта есеппен мектептер шамамен төрт айға жабылды және елдегі қашықтықтан оқыту күндізгі оқуға қарағанда екі есе тиімді емес деген пайымға сүйенсек, Қазақстандағы оқу деңгейі PISA 8 балының эквивалентіне түседі деген қорытынды жасауға болады, бұл елдегі үлгерім деңгейінің төмендеу үрдісін одан әрі күшейтеді. Бұдан басқа, қазіргі уақытта елдегі оқушылардың көпшілігінің дайындық деңгейі функционалдық сауаттылық шегі ауданында болғандықтан және кейбір оқушылар басқаларға қарағанда артта қалады деп болжамдасақ, функционалдық сауаттылығы жоқ оқушылардың саны 3 пайыздық тармаққа (64-тен 67 пайызға дейін) артады деп болжауға болады.

Жетістіктерде алшақтықтың ұлғаюы және экономикалық жағдайға ағымдағы індеттің соққысы орта мерзімді перспективада, әсіресе аз қамтылған отбасылардан шыққан оқушылар арасында орта мектептен шығудың ұлғаюына әкелуі мүмкін. Артта қалған оқушылар мотивациясын жоғалтады және мектептен кету қаупі жоғары болады. Covid-19-дың салдарынан үй шаруашылықтары табысының жоғалуы оқушылардың мектепке баруын жалғастыру үшін қажет үй шаруашылықтарының төлем қабілеттілігіне әсер етеді, бұл мектепке бармайтын жастар санының артуына алып келеді және жоғары білімге көшуге кедергі болады.

Covid-19-дың білім беруге әсері және зардап шеккен оқушылар үшін оқудағы жоғалтулардың салдарын экономика ондаған жылдар бойы сезінетін болады. Егер мектепте оқудың бір жылы орта есеппен кірістің 8 пайызға артуын қамтамасыз етеді деген болжамға сүйенсек, Covid-19 әсер еткен оқушылар санатының оқуына теріс әсері және мектепте оқу ұзақтығын қысқарту, олардың күтілетін табысының шамамен 2,9%-ға төмендеуіне әкеледі. Жалпы экономикалық шығындар жылына 1,9 миллиард АҚШ долларын (2011 жылғы СҚП) құрауы мүмкін. Қазақстанда білім беруге жұмсалатын шығындарды ұлғайту, оқытуға теріс әсерді өтеу үшін теңдікті және қалпына келтіруді қамтамасыз ету, оқушылардың кетуін алдын алу және болашақта дағдарыстарға қарсы тұруға қабілетті орнықты білім беру жүйесін құруға қаражат инвестициялау қажет.

Оқи отырыңыз: Қателік соңы өкінішке әкеледі

Саясатқа шолу

Билік қаржы мекемелері мен қарыз алушыларды қолдау жөніндегі шаралардың уақыт жағынан шектелуін және олардың қаржылық саулығы мен банк жүйесінің ашықтығын сақтауын қамтамасыз етуі қажет. Пруденциялық талаптарды жеңілдету және өтімді активтер тізімін кеңейту кредит берудің өсуін ынталандыру үшін тиімсіз болуы мүмкін, егер негізгі тежеуші фактор реттеуші орта емес, банктердің тәуекелдерді қабылдауы болып табылса. Керісінше, мұндай жұмсарту толығымен ақталмаса, мөлдірлікпен проблемалар тудыруы мүмкін. Көптеген елдер бүкіл әлем бойынша банктерге "қалыпты" уақыттарда құрылған нормаларымен айқындалған резервтерден төмендеуіне рұқсат береді, бұл ретте тәуекелдерді бағалау тәсілдерінің өзгеруі міндетті емес. Қаржы нарығының банктерге қысымын әлсіретіп емес, әлеуетті күшейте отырып, пруденциялық нормалардың ақталмаған әлсіреуі қаржылық есептілікке және таяуда жүзеге асырылған реттеу шараларына деген сенімді бұзуы мүмкін.

Әлемдік мұнай нарығындағы ұзақ мерзімді құлдырау тәуекелін ескере отырып, Қазақстан экономиканы орнықты қалпына келтіруге жол табуы қажет. Мұндай жоспар негізгі мемлекеттік қызметтерді ұсыну үшін электрондық платформаларды пайдалануды, салықтық әкімшілендіруді жақсартуды және мемлекеттік бағдарламаларды жақсарту үшін бюджеттік ресурстарды қайта қарау және қайта бөлу тетігін қоса алғанда, мемлекеттік басқару мен қызметтердің тиімділігін арттыруды қамтуы мүмкін. Қашықтықтан оқытуды қоса алғанда, сапалы білімге қол жеткізуді жақсартуға баса назар аудару, Қазақстандағы табысы төмен халық арасында адами капитал сапасының төмендеуін болдырмау үшін маңызды болады. Логистикадағы, цифрлық телекоммуникациялар мен қаржы секторындағы реформаларға назар аударудың қайта басталуы барлық жеке секторға жаңа мүмкіндіктерді іздеп табуға көмектесе алады.